pátek 1. července 2011

Ponožky od špičky - návod špička

Už dlouho jsem se chystala, že nafotím návod k ponožkám od špičky a konečně jsem se k tomu dokopala. Byl to teda masakr. Hodila by se mi třetí i čtvrtá ruka, tak se předem omlouvám za lehkou neostrost. A pokud bude něco nejasné, napište mi. Ráda vysvětlím.

Začínáme se čtyřmi jehlicemi na které nahazujeme sudý počet ok. 4 jehlice potřebujeme proto, aby výsledná první očka nebyla příliš utažená a dobře se nám pletla. 2 jehlice po nahození potřebného počtu ok z oček vytáhneme a dále pokračujeme pletením na 2 jehlicích, respektive na jedné a pak druhé.

První a druhou řadu pleteme jak pracovní přízí tak i koncem příze, který zbyl po nahazování (Je to proto, aby špička byla pevná a v žádném případě se vám nerozpletla). Dbejte tedy na to, aby vám po nahození zbyl dostatečně dlouhý pramen na zapletení do prvních dvou řad. další řady se už pletou pouze pracovní přízí a v těchto dalších řadách nahazujete v každé řadě 2 očka dokud nemáme dostatečný počt ok. Začínáme nahozením 8 a 8 oky a pak pleteme a nahazujeme dokud nemáme cca 40 ok.



Připravené ? Tak jdeme na to. ;)
 
 
1. Nahození příze na ruku - žádná smyčka..;), přesně jako na fotce. Pracovní přízi vedeme za malíčkem, konec příze okolo palce.
 

2. První smyčka. Palec a ukazováček zvedněte směrem vzhůru, jehlicemi podeberte přízi spodem, jehlice otočte nahoru a přizi naberte horem.



Jehlice se otočily o 360°. A my máme první očko...;)


2. Přidáme druhé 2 jehlice


a uděláme druhé očko na horních zatím prázdných jehlicích (přízí z palce) :



Spodní příze je příze z palce a očka s ní nahazujeme na horní jehlici.



Horní příze je příze z ukazováčku a nahazujeme s ní na spodní jehlici.


Tímto způsobem pokračujeme, dokud nemáme na jehlicích dostatečný počet ok.
POZOR!! Poslední sudé oko (mělo by vycházet na palec) uděláme "nahozením smyčkou". Je to proto, že kdybychom ho udělaly jako ostatní oka, mělo by se v první pletené řadě tendenci rozplétat. 

Nahození smyčkou (poslední sudé oko)



Pomůcka : Abyste si byly jisté, že máte oka nahozená správně, jehlice otočte a podívejte se, jak vypadá druhá strana. Mezi jehlicemi by měly bý "uzlíky" jako vidíte níže na fotografii, pokud je tam nemáte, začněte odznova, dokud tam nebudou. ;)


3. Nyní máme na jehlicích dostatečný počet ok (16ok) a začneme plést.

Nejdříve vytáhneme dvě přebytečné jehlice.


Jehlice vezmeme do levé ruky a na prsty si natočíme oba konce příze, tak jak jsme zvyklé při pletení.


A pleteme první řadu hladce. Pak jehlice jednoduše otočíte o 360° (pracovní příze byla na levém konci jehlic), a pletete na spodní straně, po otočení ji budete mít nahoře (pracovní příze bude vpravo). ;) Vždy pletete na horní jehlici!
POZOR! První dvě řady pleteme oběma prameny příze, jak zbytkem který nám zbyl po nahazování, tak i pracovní přízí.

První upletená řada.
Vypadá to, jako kdybychom najednou měly 16 ok, ale je jich pořád jen 8. Je to tím, že jsme pletly oběma prameny příze.


Druhá upletená řada


V dalších řadách pleteme stále hladce a v každé řadě přidáme celkem 2 oka.
Přidáváme na začátku a konci řady nahozením smyčkou.

Na záčátku řady přidáváme vždy mezi prvním a druhým okem.



Na konci řady přidáváme vždy mezi předposledním a posledním okem.




A výsledek našeho společného snažení by měl vypadat takto :


Díky za trpělivost a doufám, že tímhle malým dílkem udělám někomu radost. ;) 

Ps : Dále se tyto ponožky pletou v podstatě jakkoliv. Já pokračuji většinou hladce, pak bumerangovou patu, patentem nárt a italské zakončení. Možností je hodně. ;)

7 komentářů:

  1. Postesknutí naprosto chápu, fotit návody chce tak čtyři ruce :)))
    jinak to nahazování je dobré, to zkusím.
    K.

    OdpovědětVymazat
  2. Nějak toi nechápu,to stále budu potřebovat vlastně 3 jehlice? A pletu tak nějak jako namísto s pěti jen se třema?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to návod na špičku. Začíná se na dvou jehlicích a postupně jak přibývají oka, se přidají i další dvě jehlice.
      Například začátek 10 a 10 ok, a postupně se rozplete na 22 a 22 ok. To už by pak ani na dvou jehlicích nešlo. ;)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Patu dělám bumerangovou. Proto jsem sem návod ani nedávala, na internetu se dá v pohodě najít. Třeba tady : http://www.chytrepleteni.cz/ponozky_4+1.htm

      Vymazat
  4. Zlatá, diamantová díky mooc, pletu příteli spací ponožky a ta špička předtím vypadala jak turecká šavle, teď se to snad podaří správně. Pavla

    OdpovědětVymazat
  5. Zkouším plést už dva roky ponožky ,tak snad to tentokrát půjde podle tohoto návodu . Díky

    OdpovědětVymazat